Powiatowy Urząd Pracy w Pucku

Załącznik
do Uchwały Nr XXXVIII/283/2006
Rady Powiatu Puckiego
z dnia 30 sierpnia 2006 roku
S T A T U T
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
W PUCKU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niniejszy Statut, zwany w dalszej treści „Statutem”, określa nazwę, siedzibę,
przedmiot działalności i organizację jednostki organizacyjnej i budżetowej Powiatu
Puckiego o nazwie Powiatowy Urząd Pracy w Pucku, zwany dalej także „PUP”.
2. PUP jest jednostką organizacyjną Powiatu Puckiego wchodzącą w skład powiatowej
administracji zespolonej.
3. Siedzibą PUP jest miasto Puck.
4. Obszar działania PUP obejmuje Powiat Pucki.
5. PUP używa pieczęci podłużnych o treści:
1) POWIATOWY URZĄD PRACY
84-100 PUCK, ul. Wejherowska 43a
tel/fax (0-58) 673-24-73
NIP 587-10-23-018, REGON 191927600
2) POWIATOWY URZĄD PRACY
ul. Wejherowska 43A
84-100 PUCK
tel./fax 673-24-73, tel. 774-31-71
3) POWIATOWY URZĄD PRACY
ul. Wejherowska 43a
84-100 PUCK
tel./fax 673-24-73, Ident. 191927600
4) POWIATOWY URZĄD PRACY
ul. Wejherowska 43a
84-100 PUCK
tel. 673-24-73: NIP 587-10-23-018
5) Powiatowy Urząd Pracy
w Pucku
§ 2
Powiatowy Urząd Pracy w Pucku działa w szczególności na podstawie:
1. ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące
administrację publiczną ( Dz. U. Nr 133 poz. 872 z późn. zm. ),
2. ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr
142 poz. 1592 z późn. zm. ),
3. ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 249 poz.
2104 z późn. zm. ),
4. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy ( Dz. U. Nr 99 poz. 1001z późn. zm. ) i przepisów wykonawczych,
5. niniejszego statutu,
6. innych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Powiatowego Urzędu
Pracy.
ROZDZIAŁ II
Przedmiot działalności
§ 3
1. Przedmiot działalności PUP obejmuje w szczególności wykonywanie zadań Powiatu
Puckiego w zakresie polityki rynku pracy.
2. Do zadań PUP należą w szczególności:
1) opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania
problemów społecznych, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z
zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
3) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a
także pracodawcom w pozyskaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i
poradnictwo zawodowe,
4) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
5) inicjowanie i wdrażanie instrumentów rynku pracy,
6) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pacy,
7) inicjowanie i wspieranie tworzenia Klubów Pracy,
8) inicjowanie , organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań
na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
9) opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów
deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy
na potrzeby Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz organów zatrudnienia,
10) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub
złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup
pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
11) współdziałanie z Powiatową Radą Zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia
oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
12) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania
informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach, organizacji robót
publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów,
13) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
14) wydawanie decyzji o :
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu
bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz
utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium
i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń nie wynikających z
zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego,
stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia
finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo
całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy oraz
należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków,
o których mowa art. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy.
1) Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego państw należących do UE oraz państw z którymi UE zawarła umowy o
swobodzie przepływu osób,
2) Realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników
między państwami, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci
EURES,
3) Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z
postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca,
4) Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP,
5) Opracowanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
6) Prowadzenie pośrednictwa pracy dla zarejestrowanych osób, a w razie braku
możliwości zapewnienia odpowiedniego zatrudnienia :
a) świadczenie usług poradnictwa zawodowego,
b) umożliwienie udziału w zajęciach Klubu Pracy,
c) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń bezrobotnych i innych
uprawnionych osób oraz przyznawanie i wypłacanie dodatków szkoleniowych
i stypendiów,
d) inicjowanie i dofinansowanie tworzenia dodatkowych miejsc pracy,
e) inicjowanie oraz finansowanie w zakresie określonym w ustawie innych
instrumentów rynku pracy,
f) inicjowanie i realizowanie programów lokalnych.
25. Realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach.
§ 4
Przy realizacji zadań PUP współdziała z innymi jednostkami Urzędów Pracy, z organami
samorządu terytorialnego , Powiatową Radą Zatrudnienia, pracodawcami, związkami
zawodowymi, Ochotniczymi Hufcami Pracy, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
organizacjami działającymi w sprawach zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.
ROZDZIAŁ III
Organizacja PUP
§ 5
1. Działalnością PUP kieruje Dyrektor, który w szczególności
a) reprezentuje PUP na zewnątrz,
b) realizuje zadania PUP na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez
Starostę Puckiego i odpowiada za ich prawidłową realizację,
c) odpowiada za zgodność z przepisami gospodarki finansowej PUP,
pełni funkcję pracodawcy w stosunku do pracowników w rozumieniu
przepisów Kodeksu Pracy.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje Starosta.
3. Dyrektor kieruje działalnością PUP przy pomocy Zastępcy oraz kierowników
komórek organizacyjnych.
4. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor .
5. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje Zastępca, który przejmuje wówczas
wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora .
6. W indywidualnych sprawach w zakresie określonym upoważnieniem Starosty
Powiatu Puckiego decyzje administracyjne wydają :
a) Dyrektor,
b) Zastępca,
c) pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
7. Nadzór nad PUP sprawuje Starosta Pucki.
§ 6
Szczegółową strukturę organizacyjną PUP, jego zakres zadań, a także jego zakres czynności
dyrektora oraz innych pracowników określa Regulamin Organizacyjny PUP uchwalony przez
Zarząd Powiatu Puckiego.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§ 7
1. PUP prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek
budżetowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach
publicznych ( Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm. ).
2. Podstawą gospodarki finansowej PUP jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i
wydatki.
3. Zadania ustawowe PUP realizuje w oparciu o przydzielone środki z Funduszu Pracy oraz
pozyskane z innych źródeł, w tym Unii Europejskiej.
4. PUP posiada odrębny rachunek bankowy.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 8
1. Zmiany w statucie PUP mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
2. Statut PUP wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia przez Radę Powiatu Puckiego.